ברוכים הבאים לאתר להכשרת מטפלים בפסיכותרפיה הוליסטית

לימודי פסיכותרפיה

בואו לגלות עולם מרתק המחבר בין גוף ונפש

לימודי פסיכותרפיה1

"דע את עצמך", סוקרטס

לימודי פסיכותרפיה2

"בכל יום זורחת אותה השמש, ובכל יום היא שמש חדשה", תלס

לימודי פסיכותרפיה3

"הקושי איננו להבין את מה שאין אנו יודעים, אלא את מה שאנו יודעים", ז'אק סאלומה

לימודי פסיכותרפיה4


"כמו פאזל מדויק ויפה…" על התכנית החדשה להכשרת אקדמאים בפסיכותרפיה גופנית

מאת ד"ר רונית אסקרוב

לימודי פסיכותרפיה גופנית- הסבת אקדמאים

בשנה"ל תשע"ד תיפתח במכללת רידמן תכנית לימודי פסיכותרפיה גופנית המיועדת לבעלי תואר ראשון ושני במקצועות הטיפול: פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, קרימינולוגיה, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, חינוך מיוחד, קלינאות תקשורת וסיעוד. בראש התכנית תעמוד רונית אסקרוב, ד"ר לפסיכולוגיה, פסיכותרפיסטית גופנית ומובילה זה שנים רבות תכניות להכשרת מטפלים בתחום. ד"ר אסקרוב חושפת בפנינו על קצה המזלג מעט מן הצפוי לנו בתכנית החדשה.

 שמי רונית אסקרוב ואני ד"ר לפסיכולוגיה, פסיכותרפיסטית גופנית ומובילה זה שנים רבות תכניות להכשרת מטפלים בתחום. החל משנה"ל תשע"ד אעמוד בראשה של תכנית הסבת אקדמאים לפסיכותרפיה גופנית הוליסטית במכללת רידמן. במרכזה של התכנית יעמוד לימוד מודל "חיווט ההתקשרות" (Rewiring Attachment), מודל ייחודי אשר פיתחתי מתוך התנסותי רבת השנים בתחום ומתוך היכרותי עם בי"ס של לימודי פסיכותרפיה גופנית ברחבי העולם.

על מנת שתבינו מעט מן המצפה לכם במהלך הלימודים, בחרתי להביא בפניכם מספר תלונות המוכרות לנו מהחיים, מהטיפול וכאלה שאנחנו נחשפים אליהן במהלך הלימודים. בהמשך אתייחס לתוכנית הלימודים ולאופן שבו אנחנו לומדים בתוכנית שלנו לטפל במצבים כאלה.

בדרך כלל, אם נשים לב, מרב הקשיים שלנו קשורים בהתקשרות ((Attachment וביכולת שלנו להיות נוכחים (Embodiment). הפיזיולוגיה והפסיכולוגיה אחת הן (ויניקוט).

אסנת אומרת: "הגוף שלי רוצה לשחרר, להמיס את השריון, עייפתי, אני רוצה להיות אני. יש בי חלק שחש מעצמי דחייה וגועל. ציפו ממני להראות שאני חזקה, ששום דבר לא נוגע בי. החושים שלי נמצאים רוב הזמן בדריכות לצורך הגנה לא לצורך הנאה ותפיסה. פיתחתי מאד את החשיבה ולמדתי. הגעתי לתפקידים בכירים אך אני לא חיה, אינני מרגישה בעלת ערך. הגוף שלי כבד וגם הרגש, אין שם זרימה בכלל."

יובל, ילד בן 9, הופנה לטיפול דחוף מכיוון שאינו שקט בביה"ס, מרביץ בהפסקות. יובל סקרן מאד הוא הגיע למפגש והיה לו קשה לשבת. התחלנו עם דמות של גוף והרבה חפצים ומיניאטורות שיובל הניח על הדמות. ראיתי שיובל מניח בלהט עוד ועוד חפצים סימבוליים ואמר שיש עוד הרבה בבית. הבנתי שיובל מלא וגדוש ובעצם חייב לפרוק הכול. הוא לא יכול לצמצם ולנוח. החושים שלו בגרייה כל הזמן.

יותם מספר: "קשה לי עם קשרים, אני רוצה להתיישב סוף סוף ולהקים משפחה. אני חושש להישאר בקשר, אני משתעמם. אני טוב בהתחלות  אח"כ אני מתחמק והקשר מתפרק."

אריאלה מגיעה לטיפול עם פיברומיאלגיה, אחרי שהתייאשה מכל הרופאים ומעצמה.

איך אנחנו לומדים להתבונן על מטופל עם תלונות כאלה?
אנחנו לומדים לזהות ולהבין איך כל אינטליגנציה שלנו מתארגנת. היופי הוא בכך שכל אחת מתארגנת בדרכה וביחד יש שילוב שהוא אנחנו ברגע זה. בדרך כלל כשיש בעיה, ההתארגנות שלנו הישרדותית וחכמה בפני עצמה.

היופי בתוכנית שלנו הוא בפיתוח היכולת שלנו להתבונן גם בגוף דרך הגישות של וילהלם רייך, גרדה בויסן וסטנלי קלמן. לאבחן את ההתארגנות הגופנית והקישוריות הגופנית דרך  לאבאן ובארטניף ולהבין את מבנה החוויה דרך גישת יחסי אובייקט. כשכל זה קיים וזה מרתק ומתחבר כמו פאזל מדויק ויפה אנחנו לומדים איך להתערב בטיפול ואיך להניע אותו. את זה אנחנו עושים דרך תרפיית הגשטאלט, דרך הבנת ההדהוד הסומטי והגישה ההתייחסותית בפסיכותרפיה. במהלך הלימודים אנו אנחנו עורכים התנסויות רבות בכיתה ובבית ובשנה ד' נקדיש את זמננו לטובת התמחות מעשית במסגרות שונות בקהילה.

כשאנחנו לומדים לעומק פסיכותרפיה ע"פ גישת יחסי אובייקט אנחנו מבינים את מבנה החוויה (אוגדן) ואת התנועה הבריאה בין הזכות להיות קיים, זקוק, יכול והזכות לממש את עצמי. כמובן שאנחנו לומדים לקחת את הסיפור של המטופל ואיך לעבוד אתו מילולית וגופנית.

בדוגמה של אסנת אפשר להבין שאסנת לא מרגישה חיה ושיש קושי ב'קיים שלה'. הגוף נכנס לכובד כדי לא להרגיש קיים. אצל אסנת החשיבה נמצאת ב"יכול' לכן היא מצליחה מאד בעבודה שלה. אסנת לא מאפשרת לעצמה את ה'זקוק' וצריכה להיות חזקה. הגוף שלה ותחושת חוסר החיות מבטאים את הטראומה שלה.

בטיפול יכולה אסנת ללמוד לקבל מגע שמגדיר את גבולותיה ויחד עם נשימה לחוש יותר 'קיימת', בעבודה דרך הגוף יעלו חסימות שאותן נפגוש בכל מיני צורות. לשם כך נבנה אתה מקום בטוח ומשאבים שיאפשרו לנו להתקדם בטיפול. תהליך זה ישחרר גם  את הדריכות בעיניים.

זוהי רק דוגמה קצרה, את היתר נגלה ונחקור במהלך הלימודים.

בנוסף לתכנים שציינתי אנחנו מוסיפים את התפיסה הרוחנית של גוף, נפש ונשמה שיש לחסידות וליהדות לתת לנו בתהליכי טיפול ובהתבוננות על גופנפש. ההליכה למקורות שלנו מעצימה את הנוכחות שלנו ואת הקרקע שעליה אנו עומדים.

אשמח לראותכם!

שלכם,
ד"ר רונית אסקרוב

לחצו כאן פרטים נוספים על התכנית>>

על המחברת: רונית אסקרוב היא ד"ר לפסיכולוגיה, מטפלת בתנועה ובהבעה (בוגרת לסלי קולג') ופסיכותרפיסטית גופנית. מנהלת התכנית להסבת אקדמאים לפסיכותרפיה גופנית במכללת רידמן.

 אתר האינטרנט של ד"ר רונית אסקרוב: www.ronitaskarov.co.il