ברוכים הבאים לאתר להכשרת מטפלים בפסיכותרפיה הוליסטית

לימודי פסיכותרפיה

בואו לגלות עולם מרתק המחבר בין גוף ונפש

לימודי פסיכותרפיה1

"דע את עצמך", סוקרטס

לימודי פסיכותרפיה2

"בכל יום זורחת אותה השמש, ובכל יום היא שמש חדשה", תלס

לימודי פסיכותרפיה3

"הקושי איננו להבין את מה שאין אנו יודעים, אלא את מה שאנו יודעים", ז'אק סאלומה

לימודי פסיכותרפיה4


מילים שמנסות לגעת… משמעות המגע בטיפול הפסיכותרפי הוליסטי

מאת גיא טימור

לימודי פסיכותרפיה גופנית- מילים שמנסות

מגע, על-פי תפיסתה של הפסיכותרפיה הגופנית הוא צורך אנושי ובסיסי הדרוש להתפתחותנו, ולפיכך מהווה את אחד מכליה הטיפוליים המרכזיים של פסיכותרפיה גופנית.  גיא טימור, מטפל בשיטת פסיכותרפיה גופנית, לוקח אותנו למסע קצר בעקבות המגע ומציג סיפורי מקרה שונים שבהם השתמש במגע בחדר הטיפולים.

כשאנו מגיעים לטיפול פסיכולוגי אנו יודעים שאופי הטיפול הוא מילולי. אנו יושבים מול הפסיכולוג או הפסיכותרפיסט ומדברים על מה שמפריע לנו ועל מה שכואב לנו בתהליך של חיפוש אחר תשובות והקלה. הטיפול בשיטת פסיכותרפיה גופנית מזמן מפגש בממדים נוספים מלבד המלל והשיחה. מפגש כזה יכול להתחיל בשיחה, להתפתח להתייחסות מילולית למה שקורה בגוף ולהתערבות במגע שיש לה חשיבות גדולה בתהליך הטיפול. המטופל מזמין את המטפל להיכנס למרחב מאד אינטימי שיש בו הרבה אמון.

ההתייחסות אל הגוף בפסיכותרפיה הגופנית מהווה את אחד הצירים הבסיסיים במפגש הטיפולי, המנכיחים בו זמנית גם את היסטוריית חייו של המטופל וגם את החיבור שלו לעצמו בזמן הווה. פסיכותרפיה גופנית משתמשת במספר כלים אבחוניים והתערבותיים הבאים לידי ביטוי במהלך הטיפול. אחד מהכלים המרכזיים הללו הוא המגע.

ההתייחסות  של פסיכותרפיה גופנית למגע, הוא כאל צורך אנושי ובסיסי הדרוש להתפתחותנו במהלך הגדילה. הוא קריטי בעיקר בשלבי הגדילה הראשוניים. תינוק זקוק למגע הורי על מנת לווסת את צרכיו הגופניים והרגשיים. הוא מרגיש דרך המגע ההורי המחבק שהוא לא לבד ויכול לנוח בתוכו. תינוק שכמעט ולא נגעו בו עלול לפתח פתולוגיות חמורות בהתבגרות שלו. תהיה לו פגיעה בתחושת הביטחון הקיומית הבסיסית.

השילוב של מגע בטיפול יכול לעורר חוויה של חסכים במגע מתקופות ילדות קדומות, וקשה מאוד עד בלתי אפשרי להבין את החוויה הזו ולייצר אמפתיה כלפיה. זוהי חוויה של חסר שהרבה פעמים היא פרה- וורבאלית ואי אפשר למצוא את המילה המתאימה מכיוון שזוהי חוויה חושית שזקוקה לנוכחות חושית. לדוגמא: עבדתי עם מטופלת שהייתה לה חוויה של חסך עמוק במגע המלווה אותה מתקופת הילדות. כאשר היו עולים בתוכה זיכרונות כואבים, גופה היה מתכווץ וקופא. ניסיונותיי להשתתף ולהבין את הרגשתה לא הועילו לה, ורק כאשר הייתי מניח כף יד על הגב שלה והיא הרגישה את החום של כף היד, משהו בכיווץ ובקפיאה התחיל להשתחרר והיא יכלה לחזור להיות בנוכחות עם עצמה ועם הגוף שלה ולצאת ממצב הקיפאון. זו דוגמא למצב שבו הנוכחות במגע אפשרה לה הרגשה שהיא לא לבד, שמישהו נמצא ונוכח איתה.

אפשר לראות גם בחיי היום יום שלנו כיצד אנו בוחרים להשתמש במגע בזמן חוויות רגשיות עמוקות של שמחה או של עצב. כשמישהו מתחתן או חווה אובדן ואבל, אנו לא נשתמש רק במילה ונגיד שאנו שמחים בשמחתו, או שאנחנו עצובים לשמוע על מה שקרה אלא נשתתף עם האדם האחר בחוויה הרגשית שלו דרך חיבוק ומגע. משהו במגע נותן איזו שהיא קרבה שהמילה איננה מספיקה בה.

דוגמא נוספת להתערבות במגע היא  אצל מטופל שהמגע העלה בו זיכרון של חוויה טראומתית שבה הוא נפגע. ברגע שעשינו עבודה במגע, הגוף שלו קפא, השרירים נדרכו והוא חווה את המגע כבעל פוטנציאל פולשני ומאיים. כאשר התייחסנו לתגובתו הגופנית למגע, עלה זיכרון של פגיעה טראומתית שהוא עבר בעברו ושהוא לא דיבר עליה עד כה. למעשה המגע היה הטריגר שפתח את הנושא הזה והמשכנו לעבוד עם זה במהלך הטיפולים, אך לא שילבנו יותר מגע בטיפולים מכיוון שהוא נחווה כמשהו פולשני ולא כמשהו שמאפשר ריפוי או חוויה מתקנת. המגע  העלה בעיקר את החוויה של הטראומה והיה עלול לייצר כל פעם שחזור מחודש שלה. אולי בהמשך זה יכול להשתנות אבל כרגע זה לא.

הדוגמאות האלו מעלות מצבים קיצוניים יחסית בהקשר של התייחסות למגע. רוב המטופלים שאיתם אני עובד נמצאים במקום שניתן לשלב מגע בזמנים מסוימים ובטיפולים מסוימים בהתאם לצורך בתמיכה ובהחזקה או משתמשים בשילוב של מגע כחלק מתהליך של חקירה רגשית, שבה מאפשרים לרגשות לצוף ולעלות אל פני השטח ואז לעשות איתם עיבוד והכלה.

עבודה של חקירה רגשית בעזרת טכניקות של מגע, עושים בעיקר עם מטופלים שמערכות ההגנה הנפשיות שלהם אינן מאפשרות להם חיבור רגשי לעצמם. ההדחקה הרגשית שלהם יכולה להתבטא גם בגוף בטונוס של שריר נוקשה ומוחזק. ישנן טכניקות במגע ובנשימה המאפשרות למוסס את ההגנה ולאפשר לתכנים רגשיים מודחקים לעלות. אבי הפסיכותרפיה הגופנית וילהלם רייך שהיה תלמיד של פרויד, עבד בעיקר באופן הזה, ובעצם כיוון לעבודה טיפולית שמזכירה מאוד חלק מהגישה של פרויד המעודדת עלייה של תכנים רגשיים מהלא מודע אל המודע, אלא שרייך עשה זאת גם דרך התייחסות אל הגוף.

חשוב לזכור שקודם לשימוש במגע יש לייצר סיטואציה נכונה בטיפול. כבר בפגישה הראשונה אני מסביר בכמה מילים מהי פסיכותרפיה גופנית ומהי עבודה עם הגוף. אני מדבר על כלים מסוימים שאני עובד איתם בטיפול ומגע הוא אחד מהם, כך שכאשר ישנה הצעה לעבודה במגע במהלך הטיפול אז המטופל איננו מופתע מההצעה. כמובן, שהבסיס לעבודה במגע הוא יצירת אמון וקשר מספיק בטוח בינינו. אצל אנשים שעברו פגיעה, טראומה או ניצול, קרוב לוודאי שייקח זמן עד שיהיה מגע אם בכלל.

חשוב להבין ששילוב מגע בטיפול הוא מיומנות שהפסיכותרפיסט הגופני רוכש בצורה עמוקה ויסודית במהלך ההכשרה הטיפולית שלו, תוך שמירה על כללי אתיקה ברורים ומודעות למורכבות של מגע כחלק מיחסי העברה. האם לשלב מגע, מתי ואיך – זהו חלק מהאתגר ומהסקרנות שקיימת אצל המטפל בשיטת פסיכותרפיה גופנית.

המחבר:  גיא טימור, מטפל בשיטת פסיכותרפיה גופנית, מטפל בכפר איזון ומרצה בתחום.