ברוכים הבאים לאתר להכשרת מטפלים בפסיכותרפיה הוליסטית

לימודי פסיכותרפיה

בואו לגלות עולם מרתק המחבר בין גוף ונפש

לימודי פסיכותרפיה1

"דע את עצמך", סוקרטס

לימודי פסיכותרפיה2

"בכל יום זורחת אותה השמש, ובכל יום היא שמש חדשה", תלס

לימודי פסיכותרפיה3

"הקושי איננו להבין את מה שאין אנו יודעים, אלא את מה שאנו יודעים", ז'אק סאלומה

לימודי פסיכותרפיה4


קחו נשימה עמוקה- נשימה ופעימה בעולם הפסיכותרפיה הגופנית

מאת גל ברוזין

לימודי פסיכותרפיה גופנית- קחו נשימה עמוקה

אחד מהכלים הטיפוליים הנלמדים במסגרת של לימודי פסיכותרפיה גופנית הוא הנשימה. מסתבר שלכל אדם יש אפשרות להרחיב את היקף הנשימה שלו ולשחרר אותה ובכך לשפר את איכות החיים שלו ואת היכולת להיות בקשר טוב ועמוק יותר עם עצמו ועם הסביבה. שיטת הפסיכותרפיה הגופנית מציעה לנו שלל טכניקות יעילות של עבודה בעזרת הנשימה לטיפול במתחים, בלחצים, בחרדות, בכהויות רגשיות ובדיכאון.

הביטוי "קח נשימה עמוקה" עולה במצבים בהם אנו מצאים בלחץ ובמצוקה ומסתבר שזה באמת עוזר לנשום עמוק בהתמודדות עם מצבים נפשיים שונים. נשימה עמוקה איכותית ורחבה מסייעת להרגעת הגוף והנפש ומאפשרת לאדם להרגיש טוב ולהכיל טוב יותר את עצמו ואת סביבתו. בשנים האחרונות  מחקרים במדעי המוח הבודקים את הקשר בין גוף לנפש מראים שכשאדם לוקח כמה נשימות עמוקות הוא משדר מסר מרגיע לגוף ולמערכת העצבים.

שי אפשטיין, פסיכותרפיסט גופני, מנחה קבוצות ומרצה בתחום מסביר: "עבודה עם נשימה אינה משהו שהפסיכותרפיה הגופנית המציאה. בכל המסורות של עבודה גופנית כדרך של התפתחות עצמית ובהרבה מהמסורות הרוחניות השונות ברחבי העולם, ישנה התייחסות ועבודה עם הנשימה בצורות ובאופנים שונים. בני האדם נעזרים בנשימה אלפי שנים בכדי להעמיק את הקשר עם עצמם, עם העולם שסביבם ועם הרוח ובכך לעבור תהליכי ריפוי. בפסיכותרפיה הגופנית, ערנות לנשימה של המטפל והמטופל ועבודה עם נשימה בדרכים שונות היא חלק אינטגראלי מהתהליך שהמטפל והמטופל עוברים.

"הנשימה היא סימבול ל"פעימה" (מונח בסיסי בפסיכותרפיה גופנית המסמל את תנועת החיים – פעימה המייצרת זרימה, פעימה של חיים, של רגשות, תחושות רעיונות וכדומה). אם נסתכל על תינוק שלו, נראה שהוא נושם בריתמוס קבוע ורגוע – נשימת התינוק היא נשימה מלאה המערבת תנועה מהבטן התחתונה ועד החזה העליון, הדבר מתאפשר בזכות בטן וחזה משוחררים וסרעפת- שהיא השריר המרכזי שמפעיל את הנשימה. הסרעפת נעה בחופשיות מעלה ומטה בסנכרון עם השאיפה והנשיפה. מול איום-פיזי או רגשי, חד פעמי או מתמשך, התגובה הפיזית הראשונה תהיה כיווץ שרירים ועצירת הנשימה. שריר הסרעפת יתכווץ והנשימה תושפע מידית. בהתאם לעוצמת האירועים ולהימשכותם כיווץ זה ייעשה כרוני ואליו יצטרפו שרירים נוספים. הכיווץ הכרוני שמתקבע בשרירי הגוף מייצר מבנה פסיכו-פיזי שבפסיכותרפיה הגופנית נקרא "שריון גופני".

וילהלם רייך, אבי הפסיכותרפיה הגופנית כותב "כמעט כל הרגשות החזקים כגון- בכי, פחד, כעס והנאה מערבים נשימה מוגברת ולכן אין זה מפתיע כי אם אדם מבקש לדכא רגשות אלו, הקטנת הנשימה מהווה עבורו טכניקה מרכזית".

לדברי אפשטיין "כשאנו מפסיקים לנשום או מקטינים את הנשימה שלנו אנו מצמצמים את היכולת שלנו להרגיש ולכן הדבר מהווה חלק ממנגנוני ההגנה וההדחקה של הגוף והנפש אל מול מצבים מאיימים. יכולת זו יש בה איכות שומרת ומגינה אך טומנת בחובה מחיר- לעצירת אופי הנשימה הטבעית יש השפעה משמעותית על צמצום תנועת הפעימה הספונטאנית של תחושות, מחשבות, רגשות, רעיונות וכדומה. כיווץ הנשימה מצמצם את היכולת שלנו להרגיש ולהיות בקשר עם עצמנו וגם עם הסביבה. ככל שהנשימה מצומצמת יותר ספקטרום הרגשות שאיתם אנו יכולים להיות בקשר ולהביע- מצטמצם. אחת המטרות בטיפול בפסיכותרפיה גופנית היא לעזור למטופל להחזיר לעצמו את היכולת לפעום, לנוע ולזרום –יכולת שכאמור טמונה בבסיס כל אדם. במילים אחרות- לשחרר את הנשימה שהתכווצה, הצטמצמה ונעצרה".

החדשות הטובות הן שכשהנשימה מתרחבת, האדם יכול להכיל טוב יותר סיטואציות בחיים ברמה רגשית. שי מסביר כי מניסיון שלו אף אחד מאיתנו אינו נושם נשימה משוחררת באמת מאחר וכולנו פגועים בצורה כזו או אחרת, כולנו פיתחנו מנגנוני הגנה ולכולנו יש  שריון פיזי והגנות פסיכולוגיות.

האם אפשר לשלוט בנשימה ולנשום נכון?

"בודדים הם אלו אשר יכולים לשלוט על קצב פעימות הלב שלהם אך כל אחד מאתנו יכול לשלוט על הנשימה שלו. במקביל ליכולת לכווץ ולסגור את הנשימה ישנה היכולת להרפות ולפתוח  אותה. לכל אדם יש אפשרות להרחיב את היקף הנשימה ולשחרר אותה ובכך לשפר את איכות החיים ואת היכולת להיות בקשר טוב ועמוק יותר עם עצמו ועם הסביבה. כמובן שיש קשר גם למצב המודעות של האדם ולרמת הפתולוגיה שלו. קיימות טכניקות יעילות של עבודה בעזרת הנשימה בטיפול עם מתחים, לחצים, טיפול בחרדות, כהויות רגשיות ודיכאון".